
INTRO
Grote hedendaagse luchthavens en daaran verbonden de vliegreizen spelen een belangrijke rol in de moderne samenleving. Ze vergemakkelijken de handel, het toerisme, zorgen voor banen, nuttige diensten, genereren economische groei en vullen de begrotingen van het land aan. Tegelijkertijd is het luchtvervoer een van de meest risicovolle en zeer complexe bedrijven. Dat is de reden waarom uitgebreide grondvoertuigen op luchthavens en het volgen en bewaken van activa niet alleen een aantrekkelijke optie, maar ook een noodzaak worden..
UITDAGING
De grootste luchthavens zijn de gangmakers van het leven van vandaag, gevuld met duizenden passagiers, personeelsleden, aannemers en beveiligingspersoneel, speciale grondvoertuigen, shuttles, grondondersteuningsapparatuur en tal van waardevolle activa. Volgens de jaarverslagen van Airports Council International (ACI) is het aantal passagiers op de top 50 van drukste luchthavens wereldwijd 44 tot 110 miljoen in het jaar 2019 en 15 tot 44 miljoen in 2020. Tot op zekere hoogte zijn deze luchthavens eigen steden die een marktwaarde van miljarden dollars bereiken.
Als bedrijf moeten luchthavens nadenken over en grondig nadenken over hun voertuigen die zorgen voor duurzaamheid en onderhoud van apparatuur, capaciteitsbeheer, concurrentie van andere vervoersknooppunten, verbetering van hun veiligheid en beveiliging, en omgaan met de inkomstenuitdagingen, reputatie en de impact op het milieu. Binnen omvangrijke gebouwen zoals luchthavens, kunnen managers en teamleiders een aanzienlijke hoeveelheid tijd besteden aan het in realtime beheren en vinden van wat ze zoeken en waarvoor ze verantwoordelijk zijn: wagenparken, uitrusting, mensen, goederen en activa.
Dus zelfs de beste training van het personeel, oefeningen, camera's en walkietalkies zullen deze uitdagingen niet oplossen. Noch de ouderwetse 'pen en papier'-methoden die fouten, ravage, frequente misverstanden of zelfs oneerlijkheid en tijdrovende geschillen veroorzaken. Sterker nog, de COVID-19-pandemie heeft aanzienlijke gevolgen voor de luchtvaartindustrie van vandaag en daar moet zeker rekening mee worden gehouden.
Is er dus een manier om deze obstakels te overwinnen en de voordelen van voertuigtelematica, GPS-locatie en andere relevante gegevenstracking, Bluetooth-technologie en positionering binnenshuis teniet te doen om de bedrijfsactiviteiten op luchthavens te optimaliseren? Ja, dat is het, en dat is waar het uitgebreide productportfolio en expertise van Teltonika Telematics erg goed van pas komt.
OPLOSSING
Om het concept gemakkelijker te begrijpen, hebben we de oplossing in drie delen gestructureerd: het volgen van voertuigen en apparatuur, indoor-trackingoplossingen en het volgen van chauffeurs en operators. Laten we ze in meer detail doornemen...

MAXIMALE PRODUCTIVITEIT VAN DE GRONDVLOOT,
STERK VERBETERDE VEILIGHEID EN DISCIPLINE VAN MEDEWERKERS
Grondvoertuigen op de luchthaven en tracking van grondondersteuningsapparatuur. Grote hedendaagse luchthavens kunnen er een indrukwekkende verscheidenheid van gebruiken - pushback-sleepboten, cateringtrucks, ontdooivoertuigen, sneeuwploegen, -veeg- en -blaasvoertuigen, passagierstrappen, containerladers en -transporters, water- en tankwagens, brandweerwagens , 'follow me' en andere auto's voor luchthavendiensten, platform- en shuttlebussen, dolly's met vrachtpallets en eenheidsladingen, cateringvoertuigen, enz. Ze moeten allemaal tegelijkertijd goed, tijdig, en veilig.
Om dat met minimale inspanning en maximaal resultaat te bereiken, gebruiken we hier PROFESSIONELE categorie Teltonika voertuigtracker FMM640. Dit is een uitgebreide terminal voor professionele toepassingen die is ontworpen en vervaardigd voor complexe en de meest veeleisende voertuigvolgoplossingen, waarbij één GPS-apparaat effectief meerdere taken kan uitvoeren en verschillende apparaten van derden ondersteunt om de efficiëntie van het wagenpark te maximaliseren.
Dankzij een geïntegreerde FMS CAN Bus-gegevens (SAE J1939-protocol) en CAN Bus-gegevens (J1708-protocol) metingen, overvloedige functies, waaronder Bluetooth-connectiviteit en gebruiksscenario's, maakt het FMM640-model het mogelijk om verstandige parameters te volgen die van belang zijn voor alle soorten voertuigen en genoemde apparatuur hierboven (bijvoorbeeld vrachtpallets). Daarna stuurt het Teltonika GPS-apparaat de verzamelde gegevens, gecombineerd met zijn GNSS-locatiedetails, naar een speciale server voor tijdige analyse, monitoring en onbevooroordeelde besluitvorming op basis van werkelijke gegevens.
Om een paar parameters te noemen, kunnen dit de locatiecoördinaten van een vrachtwagen of shuttlebus zijn, brandstofverbruik, brandstofniveau, kilometerstand en snelheid van het voertuig, motorstoringsmeldingen, veiligheidsgordelstatus, koplampstatus, detectie van te hoge snelheid, overmatig stationair draaien en/of crashdetectie , tripscenario, automatische geofencing, enz.
De uitkomst? De belangrijkste voordelen zijn een maximale productiviteit van de grondvloot op de luchthaven, een sterk verbeterde veiligheid en discipline van de werknemers, een geoptimaliseerde workflow, het gebruik van voertuigen en procedures voor preventief onderhoud, minder uitvaltijd, tijdverspilling en kostbare bedrijfshulpmiddelen, enz. Het helpt bij het optimaliseren van belangrijke luchthavengrondvloot- gerelateerde routines, kunnen de operationele kosten, de bedrijfsefficiëntie en het rendement op investering aanzienlijk verbeteren.

VERMINDERDE ZOEKTIJDEN,
DIEFSTALBESCHERMING EN BEHEER VAN DE LUCHTHAVEN
Binnen volgen. Hier bespreken we verdere indoor positionering, tracking en navigatie op luchthavens specifiek voor Teltonika GPS-trackers in combinatie met Bluetooth Low Energy-bakens, kleine ID-radiozenders. Ze zenden herhaaldelijk signalen uit die uniek zijn voor elk van hen en GPS-apparaten lezen en identificeren ze allemaal. Bluetooth-connectiviteit wordt hier gebruikt omdat GPS-signalen vaak niet nauwkeurig genoeg zijn om binnenshuis of in smalle straten en openingen praktisch te zijn, omdat ze afnemen en verstrooien.
Omwille van het voorbeeld hier kiezen we het Teltonika FMM130-model uit de categorie ADVANCED. In dit geval worden deze GPS-apparaten permanent aan het plafond of het bovenste deel van een muur gemonteerd in luchthavens en terminals, bagageafhandelingsruimten, gangen van gebouwen, trappen, parkeerfaciliteiten, enz. en worden ze gebruikt als signaalgateways, ongeacht of BLE ID-bakens gehecht aan activa en personen van belang.
Teltonika GPS-trackers ondersteunen tot 100 bakens tegelijk en elk van hen zal continu werken, afhankelijk van het model, ongeveer 2 tot 10 jaar op een enkele batterij. De mogelijkheden en voordelen zijn opmerkelijk - het volgen van handkarren en rolstoelen op de luchthaven, het volgen van verschillende items op containerladers en bagagetransporteurs, persoonlijke transporters voor personeel, het volgen van duur gereedschap in de hangars en werkplaatsen, coördinatie van de beveiliging, aannemers of ander personeel, enz. Leer hier meer over hoe het werkt.
De belangrijkste voordelen - veel beter georganiseerde operationele, administratieve procedures en gebruik van gebouwen, kortere zoektijden, diefstalbeveiliging en beheer van luchthaven-, personeels- en passagiersactiva, verhoogde veiligheid van mensen en nauwkeurigheid van timing, aanzienlijke kostenbesparingen, verbeterde klantenservice en reputatie.

ONBETWISTBARE PERSONEELIDENTIFICATIE
EN BEOORDELING VAN HET PERSONEELDISCIPLINE
Geautomatiseerde identificatie van chauffeurs en operators en tijdregistratie. Om deze aanzienlijke uitdaging aan te gaan en het luchthavenmanagement te helpen een bedrijf soepel en efficiënt te runnen, stellen we een praktische hedendaagse oplossing voor: een geautomatiseerd identificatie- en werkurenmeetsysteem voor chauffeurs dat gebruik maakt van GPS-trackers die op grondvoertuigen zijn gemonteerd en relevante accessoires voor deze kwestie.
De aanpak is gebaseerd op het 1-draads communicatiebussysteem dat een contactloze RFID-kaart (Radio-frequentie-identificatie), een 1-draads RFID-lezer en een Teltonika GPS-trackermodel combineert dat compatibel is met 1-draads communicatie (in dit geval - FMM640). Elke RFID-kaart heeft een uniek, in de fabriek geprogrammeerd 64-bits identificatienummer dat wordt gebruikt voor de authenticatie van een bestuurder (of operator en onderhoudspersoneel) en de exacte elektronische datum- en tijdstempel. 1-Wire RFID-lezer moet in het dashboard van een voertuig worden gemonteerd en worden aangesloten op een GPS-volgapparaat. Lees hier meer over hoe het werkt.
Om hieraan toe te voegen, op basis van uitgebreide gegevensverzameling en speciale software van derden, maakt de methode niet alleen onbetwistbare identificatie mogelijk, maar kunnen ook automatisch en nauwkeurig de inhoudingen voor lunchpauzes, vakantiedagen, ziekteverzuim, overuren, uitvaltijd, reistijden naar een projectlocatie, relevante uitgaven worden berekend , toeslagen, personeelsdiscipline evalueren, enz.
TOPOLOGIE

VOORDELEN
Vlotte luchthavenactiviteiten en uitstekende efficiëntie - 100% verantwoordelijkheid voor alles wat belangrijk is voor het bedrijf - grondvoertuigen, uitrusting, goederen, waardevolle activa, processen, patronen en personeelsacties worden gevolgd, gecontrontroleerd en geoptimaliseerd.
Opmerkelijke Teltonika GPS-tracker FMx640-serie functionaliteit om te voldoen aan de behoeften van luchthavenvloot - ingebouwde CAN-bus-gegevensleesfunctie, flexibele configuratie, grondige I/O-set, meerdere gebruiksscenario's en overvloedige voordelen om het beheer van grondvoertuigen te optimaliseren, de bedrijfskosten te verlagen en ROI verbeteren.
Geautomatiseerde, probleemloze tijdregistratie, monitoring en beheer van chauffeurs en operators - nauwkeurig en gebruiksvriendelijk personeel, inclusief klokmethode voor chauffeurs met behulp van 1-Wire-technologie, relevante GPS-trackers voor voertuigen en accessoires. Gegevens zijn altijd en overal toegankelijk via pc, tablet en smartphone.
Het stimuleert de discipline van het personeel, de gewenste gebruiksgewoonten van voertuigen en apparatuur en de werkethiek - het constant volgen en monitoren van routinegebeurtenissen van chauffeurs op luchthavens in combinatie met een passend motivatiesysteem zal de reputatie van het bedrijf verbeteren, een workflow en de bedrijfskosten optimaliseren.
Aanpasbare oplossingen voor elk project en elk asset - om er de maximale waarde uit te halen. De signaalsterkte van het BLE ID-baken en de intervallen voor gegevensoverdracht kunnen bijvoorbeeld worden geconfigureerd voor exacte projecttoepassingsbehoeften en worden gebruikt in praktisch elke vorm en grootte van gebouwen.
WAAROM TELTONIKA?
Voor grondvloot op luchthavens, personeelstijdbeheer, tracking- en bewakingsoplossingen voor indoor activa, bieden we beproefde, eenvoudig te installeren hardware- en firmwarecombinaties - op Bluetooth LE-technologie gebaseerde ID-bakens, handige accessoires en betrouwbare GPS-trackers voor voertuigen van Teltonika. Uitgebreide functiesets, meerdere gebruiksscenario's bieden tal van voordelen en helpen bij het optimaliseren van de bedrijfsactiviteiten, het verlagen van hun bedrijfskosten, het verbeteren van het concurrentievermogen van de luchthaven en het ROI.
Onze meer dan 23 jaar expertise en innovatieve aanpak, uitgebreide wereldwijde marktkennis, voorbeeldig productassortiment en kwaliteit, ultramoderne productiefaciliteiten met geautomatiseerde robotassemblagelijnen, kwaliteitsmanagementsysteemcertificering ISO 9001 en klantenondersteuning die aan uw verwachtingen voldoet, geven ons concurrentievoordeel en maakt van Teltonika Telematics een zakelijke partner bij uitstek.